Quaderno della Fondazione Giacomo Brodolini N. 61, 2018
Economy, Emp(loyment and Skills: European, Regional and Global Perspectives in an Age of Uncertainty, a cura di Terence Hogart
(pp: 173-93)
isbn 9788895380452
Paola Mengoli e Margherita Russo
Sommario
Il saggio descrive i laboratori di robotica di Officina Emilia, realizzati tra il 2009 e il 2013 come ricerca-azione a sostegno del sistema di istruzione, di fronte alle sfide della nuova manifattura di industria 4.0. Vengono presentati metodi e risultati della valutazione delle attività e si conclude con una riflessione sulle modalità di coinvolgimento degli studenti, dei loro docenti e delle scuole, con l'obiettivo di creare contemporaneamente apprendimenti significativi, esperienze di formazione in servizio per i docenti, innovazione delle pratiche didattiche.
Abstract
Realized between 2009 and 2013 as an action-research to support the education system, tackling the challenges of the new manufacturing of Industry 4.0, Officina Emilia's robotics workshops are described in the paper that presents methods and results of the evaluation of the activities. The conclusion remarks are on how to involve students, their teachers and schools, with the aim of simultaneously creating significant learning in the new generations, in-service teacher training experiences, innovation of methodologies.
Keywords:
context based technology education; hands-on and tinkering, experiences; evaluation; action-research; learning to support new, manufacturing- industry 4.0
La versione di questo saggio in italiano è stata pubblicata online da Mondo Digitale, che ha autorizzato la pubblicazione in inglese
|